FanFiction.pl wiersze poezja serwis poetycko - literacki

Lektury - klasa 5 - szkoła podstawowa



Czy pamiętacie lektury, które obowiązują w programie dla piątej klasy szkoły podstawowej? Czy bylibyście w stanie rozwiązać wszystkie testy z lektur? Nawet jeśli dawno już zakończyliście edukację, powrót do niektórych z tych pozycji może okazać się wartościową czytelniczą przygodą. Chociażby ze względów sentymentalnych.



Odwiedźcie Narnię, włączcie się w przygody urwisa o imieniu Tomek i sprawdźcie, co kryje się w sposobie na Alcybiadesa.



Chłopcy z Placu Broni, Ferenc Molnar

Po raz pierwszy węgierscy czytelnicy zetknęli się z Chłopcami z Placu Broni w formie odcinkowej w 1906 roku na łamach gazety. Oryginalny tytuł dosłownie oznacza chłopców "z ulicy Pawła". Do dzisiaj książka doczekała się tłumaczenia na kilkadziesiąt języków i wielu interpretacji: odczytywano ją jako przeczucie nadchodzącego światowego konfliktu i jako głos w odniesieniu do idei nacjonalistycznych (co ciekawe, zarówno pozytywny, jak i negatywny, w zależności od oceniającego recenzenta). W szkołach najczęściej podkreśla się jednak motyw poświęcenia, wierności i odwagi Nemeczka, który dla "sprawy" oddał zdrowie, a w konsekwencji również życie. Jego postawa stała się płaszczyzną porozumienia między skłóconymi stronami, uświadamia im, że w obliczu pewnych wydarzeń małostkowość i spory przestają być ważne. Nauka odebrana przez młodych bohaterów w dramatycznych okolicznościach prawdopodobnie pozostanie z nimi na długo.

Czy jednak gloryfikowanie Nemeczka nadal powinno mieć miejsce, czy też należałoby raczej zwrócić uwagę na inny aspekt jego wysuwanego na pierwszy plan bohaterstwa - a mianowicie na tragedię rodziców tracących syna - to już jednak kwestia sporna. Niezależnie od tego, jaką mamy w tej kwestię opinię, lekturę trzeba znać. Czy udało się ją opanować wystarczająco dobrze, można sprawdzić pod adresem test Chłopcy z Placu Broni.



Katarynka, Bolesław Prus

Nowela Prusa liczy sobie zaledwie kilkanaście stron i jak na typowo pozytywistyczny utwór przystało, zawiera w sobie moralną naukę zamkniętą w jednym prostym wątku. Główny bohater to pan Tomasz, który wprost nie znosi dźwięku tytułowej katarynki, drażniącej na każdym kroku jego poczucie estetyki. Płaci nawet dozorcy, by trzymał kataryniarzy z daleka od podwórza kamienicy. Dopiero spotkanie z niewidomą dziewczynką, dla której skrzypiąca muzyka instrumentu to źródło wielkiej radości, sprawia, że pan Tomasz zaczyna dostrzegać zupełnie inną perspektywę. To, co jemu wydawało się w najoczywistszy sposób nieznośne i złe, dla kogoś innego może być zbawienne. Takiej nauki z pewnością się nie spodziewał, ale wyciąga z niej poważne wnioski. Nie tylko zmienia nastawienie do kataryniarzy, ale też podejmuje realną próbę udzielenia dziewczynce medycznej pomocy. Jeśli chcesz się zmierzyć z opartym o ten króciutki utwór quizem, pomoże ci w tym Katarynka - test znajomości lektury.



Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa, C.S. Lewis

Cała seria Opowieści z Narnii jest znakomitą pomocą dla wierzących rodziców, którzy chcą w przystępny sposób zapoznać swoje dzieci z podstawowymi dogmatami i symbolami chrześcijaństwa. Pierwsza część, czyli Lew, czarownica i stara szafa, stanowi wprowadzenie do świata Narnii - wyjątkowego miejsca, gdzie rządy sprawuje lew Aslan. a przynajmniej sprawował, ponieważ kiedy rodzeństwo Pevensie trafia tam po raz pierwszy, panuje wieczna zima z powodu tyranii zaprowadzonej przez uzurpatorkę, Białą Czarownicę. Treść książki dotyczy przede wszystkim odwiecznej walki dobra ze złem i ostatecznego poświęcenia niewinnego życia w imię miłości. Jeżeli chcesz sprawdzić, jak dobrze zapadły ci w pamięć Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa - test znajomości lektury można polecić z czystym sumieniem.



Przygody Tomka Sawyera, Mark Twain

Akcja Przygód Tomka Sawyera rozgrywa się w latach czterdziestych XIX wieku w niewielkim miasteczku położonym nad rzeką Missisipi. Zważywszy żelazną pozycję tej powieści w kanonie literatury młodzieżowej, trudno uwierzyć, że początkowo sprzedawała się bardzo źle i okazała komercyjną wpadką. Dziś można ją chyba uznać za najsłynniejsze dokonanie Marka Twaina. Główny bohater, Tomek, jest sierotą, mieszka w domu opiekującej się nim ciotki. Sawyer to dobry chłopak, z sercem na właściwym miejscu, ale niesamowity z niego urwis, a ponadto uparcie trzymają się go kłopoty i przygody. Na szczęście chłopiec ma dość sprytu, by ostatecznie odwrócić kartę na swoją korzyść, chociaż czasami wywołuje tym prawdziwą rozpacz swojej opiekunki. Znakomicie pokazany portret obyczajowości amerykańskiej w XIX wieku może stać się przyczynkiem do ciekawej dyskusji na temat zmian, które zaszły na przestrzeni lat w podejściu do wychowywania młodzieży. Zanim się taką debatę podejmie, trzeba jednak dobrze poznać Przygody Tomka Sawyera - test z pytaniami o szczegóły fabuły pomoże się upewnić, czy sobie poradzisz.



Sposób na Alcybiadesa, Edmund Niziurski

Edmund Niziurski słynął z fantastycznych, błyskotliwych, napisanych znakomitym językiem powieści dla młodzieży. Między innymi stworzył tzw. trylogię odrzywolską - Naprzód, wspaniali, Awantury kosmiczne i Adelo, zrozum mnie - cudowny portret dorastania wraz ze wszystkimi jego wadami i zaletami, przedstawiony z poczuciem humoru, ale bez przesłodzonego fałszowania rzeczywistości pod założoną tezę. Sposób na Alcybiadesa to powieść o uczniach i nauce, o dojrzewaniu do odpowiedzialności nie tylko za swoje zachowania, ale i za własną przyszłość. Uczniowie w szkole poszukują sprawdzonych "sposobów" na swoich nauczycieli - sprytnych kombinacji, by zdobywać dobre oceny, nie wkładając w to wysiłku. Alcybiades to trochę lekceważony i spychany na margines nauczyciel historii. Chociaż wszystko zaczyna się od prób sprowadzenia profesora na manowce, nagle się okazuje, że uczniowie znaleźli przede wszystkim sposób. na siebie samych. Sprawdź, czy opracowany w oparciu o Sposób na Alcybiadesa test potwierdzi, że dobrze pamiętasz wszystkie elementy fabuły.



Poniżej kilka dodatkowych linków, które pomogą w utrwaleniu sobie fabuły lektur dla piątej klasy szkoły podstawowej:



p o l e c a m y

o    s e r w i s i e