FanFiction.pl wiersze poezja serwis poetycko - literacki

Lektury - klasa 7 - szkoła podstawowa



Opowiadanie o zmaganiu się z własnymi słabościami i walce do ostatka, prawdopodobnie najsłynniejsza polska powieść historyczna, zabawna komedia obyczajowa, nowela pełna tęsknoty za krajem, do którego nie można powrócić. oto lektury, które spotkamy w programie klasy siódmej szkoły podstawowej.



Sprawdź, czy każdą z nich przeczytałeś wystarczająco dokładnie i pamiętasz na tyle dobrze, by z powodzeniem rozwiązać testy z lektur i zebrać jak największy bilans punktowy!



Quo vadis, Henryk Sienkiewicz

Quo vadis. Powieść z czasów Nerona - tak brzmi pełny tytuł historycznego dzieła Henryka Sienkiewicza. Czasami - błędnie - powtarza się informację, jakoby to właśnie za nie Sienkiewicz otrzymał Nagrodę Nobla. Został nią jednak wyróżniony za całokształt twórczości. Niemniej nie zmienia to faktu, że Quo vadis to jedna z najsłynniejszych i najlepiej znanych na świecie pozycji w jego literackim dorobku. Tytuł pochodzi od słów "quo vadis, Domine?" (dokąd idziesz, Panie?) przypisywanych apostołowi Pawłowi, a skierowanych do Chrystusa. Akcja powieści rozgrywa się w czasie panowania cesarza Nerona, jednym z ważnych punktów akcji jest słynny pożar Rzymu. Fabuła natomiast dotyczy dziejów miłości pozornie niemożliwej do spełnienia, łączącej rzymskiego patrycjusza o imieniu Winicjusz i Ligię, wyznającą młodą wiarę chrześcijańską. Znajomość treści można sprawdzić, sięgając po składający się z dwunastu pytań o Quo vadis test.



Zemsta, Aleksander Fredro

Skrząca się humorem słownym komedia Aleksandra Fredry tak mocno zakorzeniła się w świadomości Polaków, że część cytatów przeniknęła na stałe do języka potocznego. Mało kto jednak wie, że sztuka była inspirowana autentycznymi wydarzeniami - pierwowzory postaci Cześnika i Rejenta Fredro znalazł w pliku wiekowych dokumentów, opisujących dawny spór o budowę muru. Podobnie jak ich literackie odpowiedniki, panowie Piotr Firlej i Jan Skotnicki stosowali wojnę podjazdową, by sobie dotkliwie dokuczyć. Fredro dostrzegł w tej kłótni z dawnych lat znakomity materiał na komedię obyczajową, wykpiwającą słabości i przywary natury ludzkiej. Czy pamiętasz z Zemsty coś więcej, aniżeli tylko sławne zdanie o prezencie w postaci krokodyla? Możesz się sprawdzić pod tym adresem: Zemsta test.



Dziady część II, Adam Mickiewicz

Alternatywnie określa się tę część jako Dziady wileńsko-kowieńskie. Treść to w głównej mierze opis ceremonii odprawianej pod przewodnictwem Guślarza w Zaduszki, kiedy uczestnikom objawiają się duchy, proszące o pomoc, ponieważ z różnych względów nie mogą dostać się do Królestwa Niebieskiego. Korowód zjaw zamyka tajemnicze, milczące widmo, które najwyraźniej ma jakiś związek z jedną z obecnych na miejscu kobiet. nie reaguje jednak na wezwania Guślarza i nie można mu w żaden sposób pomóc.

Jak nazywają się duchy dzieci, kto ukrywa się pod postaciami ptaków, jakie zwierzę towarzyszy pasterce Zosi? Jeżeli umiesz odpowiedzieć na wszystkie te pytania, Dziady część II test rozwiążesz na pewno z wysokim wynikiem punktowym.



Dziady część III, Adam Mickiewicz

Najsłynniejsza i najpoważniejsza część cyklu dramatów Mickiewicza, w której znajduje się między innymi popis oratorski Konrada zwany Wielką Improwizacją. Konrad to nowe oblicze romantycznego bohatera znanego czytelnikowi jako Gustaw - zrzuca z siebie balast zawiedzionych uczuć i zapomina o złamanym sercu, by przeobrazić się w przywódcę, w bojownika o wolność. Dziady część III bywają czasami określane mianem drezdeńskich. Mickiewicz podejmuje w nich koncepcję mesjanizmu, czyli powiązania cierpienia polskiego narodu z cierpieniem ukrzyżowanego Chrystusa. Badacze literatury epoki określają tę odsłonę Dziadów jako absolutne arcydzieło dramatu romantycznego, a czy ty poradzisz sobie z zawiłościami wszystkich wątków? Sprawdź, czy przyjdzie ci to z łatwością, rozwiązując oparty o Dziady część III test.



Opowieść wigilijna, Charles Dickens

Co ma zrobić pisarz, który ma słabość do gry w karty i w rezultacie nagromadziło mu się hazardowych długów? Oczywiście, szybko napisać jakiś poczytny utwór. Właśnie w takim celu powstała Opowieść wigilijna, dzisiaj jedno z najsłynniejszych opowiadań o treści świątecznej. Jego niesamowity sukces (nakład wyprzedał się na pniu w ciągu kilku dni) zaskoczył nawet samego pisarza. Czy jednak jest się czemu dziwić? Przecież Opowieść wigilijna ujmuje w pigułce wszystko, co liczy się w klimacie świąt Bożego Narodzenia. Ofiarowywanie i otrzymywanie, przebaczanie i prośbę o wybaczenie, poszukiwanie jedności, bliskość z rodziną, zmiana na lepsze, dostrzeżenie swoich błędów, przypomnienie sobie, jak to jest być dzieckiem i cieszyć się czymś z całego serca bez żadnych zastrzeżeń i obciążeń. Sprawdź zatem, czy pamiętasz, jakie Duchy nawiedziły Scrooge'a w Wigilię i co przekazał mu jego zmarły partner biznesowy, Marley, rozwiązując oparty o Opowieść wigilijną test.



Latarnik, Henryk Sienkiewicz

Bohaterem noweli Henryka Sienkiewicza Latarnik jest Skawiński - polski emigrant polityczny, który brał udział w powstaniu listopadowym i musiał opuścić kraj. Od tego momentu nigdy nie znalazł miejsca, do którego by przynależał, w którym czułby się w pełni u siebie. Do stworzenia postaci Skawińskiego zainspirowała Sienkiewicza postać Polaka o nazwisku Stellawa, również zwolnionego z pracy za zaniedbanie obowiązków z powodu zatracenia się w książce - chociaż czytał akurat co innego, aniżeli Pan Tadeusz.

Nowela powstała podczas pobytu Sienkiewicza w Stanach Zjednoczonych i jej najważniejszym wątkiem jest poszukiwanie utraconych korzeni jako droga do odzyskania tożsamości i poczucia celu, a tym samym zapełnienia głębokiej wewnętrznej pustki. Pod adresem "Latarnik test" możesz sprawdzić, czy dobrze pamiętasz fabułę utworu.



Stary człowiek i morze, Ernest Hemingway

Stawkę zamyka nawiązujący do opowiadania Stary człowiek i morze test, czyli dwanaście pytań sprawdzających znajomość słynnego krótkiego utworu Ernesta Hemingwaya. Pisarz stworzył szkic podczas pobytu na Kubie w 1951 roku, został opublikowany rok później. Postać rybaka Santiago, który na otwartym morzu mierzy się z pierwotną siłą natury symbolizowaną przez potężnego marlina, ma swój pierwowzór. Był to syn emigranta z Wysp Kanaryjskich, Gregorio Fuentes, który towarzyszył Hemingwayowi podczas rejsów w latach 20. XX wieku. Fuentes dożył zacnego wieku: 104 lat, zmarł w 2002 roku. Wedle wszelkiego prawdopodobieństwa opowiadania, w którym wystąpiła wzorowana na nim postać, nigdy nie przeczytał.



Inne testy z lektur programu klasy siódmej szkoły podstawowej można znaleźć pod linkami:



p o l e c a m y

o    s e r w i s i e